Albrandswaard, februari 2018

Beste vrienden van Rolf,

Het bestuur van de Stichting is momenteel drukdoende om straks, in de zomer van 2019, de opvoering van de musical: “Rolf en de strijd om het graafschap Holland” mogelijk te maken.
Om dat te kunnen, starten we in dit jaar met een aantal Rolf-activiteiten om de sponsoren duidelijk te maken dat de musical eraan komt;
Fondsenwerving
Het benaderen van Fondsen zoals het Deltaport Donatiefonds, Fonds van de Provincie Zuid-Holland over Archeologie, Prins Bernhard Cultuurfonds, het Waterschap Hollandse Delta, de Rabobank en nog vele andere. Het resultaat vernemen jullie van ons.
Rolf Route
In samenwerking met de gemeente Albrandswaard hopen we in het voorjaar de “Rolf-Route” te openen. Dit is een fiets/wandelroute met infoborden voorzien van verhalen over de geschiedenis van de plek waar je fietst of wandelt. Met je smartphone is het dan mogelijk om d.m.v. een QR-code contact te leggen met de website van Rolf. Je krijgt dan extra info en o.a. archeologisch beeldmateriaal te zien. We werken aan een spel dat voor volwassenen en kinderen leuk is om te doen tijdens deze wandel/fiets route.
Website lessen
In de periode februari-maart verschijnen websitelessen voor de groepen 7 en 8 van de basisscholen en de brugklas op de website van de Stichting Rolf. Onder leiding van cineast Vincent van den Broek worden nu films opgenomen in de regio voor deze lessen.
Sponsoring
Starten van bezoeken aan sponsoren om onze activiteiten en vooral de musical te helpen financieren.
Rolf verhalen
In de loop van dit jaar verschijnen drie boeken voor de oudere jeugd of jonge volwassenen over de avonturen van Rolf. In deze Rolfverhalen zwerft Rolf door Over Maze en de Riederwaert. Dat is het gebied van Ridderkerk (Riede) tot aan Pernesse en de Oude Vliet (Hoogvliet) aan de Merwede. Hij wordt verliefd op Johanna, de dochter van een boer uit Carnisse! In deze drie boeken wordt d.m.v. een QR-code regelmatig verwezen naar de archeologische vondsten waar het verhaal o.a. op gebaseerd is. Ook wordt gewerkt aan drie prentenboeken voor de allerkleinsten over de belevenissen van Rolf op de voorburcht in Portegael.
CD Fotoboek
Om de historie van de diverse woongebieden uit het stof van de vergetelheid te halen wordt er gewerkt aan een CD-fotoboek. Hierin vinden we gedichten/liedjes over Hoogvliet, Pernis, Barendrecht, Ridderkerk, Portland, Poortugaal en Rhoon omgeven door foto’s uit het heden en verleden. Tevens worden er liedjes aan toegevoegd uit de eerste en tweede musical.
Horeca optredens
Op diverse locaties bij de horeca spelen/zingen de acteurs delen uit de Trailer van Rolf. Bijvoorbeeld om het Rolfmenu te introduceren! (We zijn nog op zoek naar drie acteurs, jongens van 10-14 jaar, die mee willen spelen).
Musical audities
In mei/juni 2018 willen we starten met de audities voor de musical. In september starten we dan met de repetities.

Er staat een hele boel te gebeuren en op dit moment zijn we aan het verkennen waar we de musical kunnen spelen. In eerste instantie was onze insteek omdat evenals 10 jaar geleden in de Sporthal Rhoon te doen. Echter het kosten aspect om deze hal daarvoor tijdelijk te transformeren in een “theatersetting” speelt ons daarbij behoorlijk parten. Daarnaast start de gemeente Albrandswaard dit jaar met de bouw van een nieuw gemeentehuis dat tegen de sporthal aan zal worden gebouwd. Iets wat ongetwijfeld ook voor druk op de door ons benodigde “bij ruimten” en parkeerplaatsen zal gaan zorgen. Vandaar dat wij serieus aan het uitkijken zijn naar alternatieven in de nabije omgeving. Hiervoor zijn de eerste contacten gelegd met het theater Zuidplein in Rotterdam en het theater Het Kruispunt in Barendrecht.

Wij hopen jullie hierbij voldoende te hebben verteld over ons werk aan de nieuwe musical en rekenen erop dat we samen met jullie er in de zomer van 2019 een groot feest van mogen maken!

Namens het Bestuur van de Stichting Rolf;
E. de Jongh (vz.)